Klachtenbehandeling

Betrokkenheid tussen ouders en Stichting Naschoolse Sport Opvang Maarssen is essentieel voor het welzijn van de kinderen en ouders en voor de kwaliteit van de dienstverlening. Soms is de ouder niet helemaal tevreden over de opvang van het kind, om welke reden dan ook, of is ergens niet mee eens. Sport Opvang Maarssen hecht er waarde aan dat ouders hierover in eerste instantie met het team of met de groepscoördinator contact opnemen om tot een oplossing te komen. Hierdoor wordt de kans geboden om direct tot een oplossing te komen of eventuele misverstanden recht te zetten. In voorkomende gevallen is de tussenkomst van een bestuurslid gewenst.

Mochten partijen uiteindelijk er in alle redelijkheid samen niet tot een oplossing te komen, dan kan de ontevredenheid uit groeien tot een formele klacht. In zo’n geval kunnen zij zich wenden tot de landelijke geschillencommissie.

De klachten en geschillenregeling Kinderopvang en Peuterspeelzalen, voor ouders en oudercommissie, wordt vanaf 1 januari 2016 uitgevoerd door De Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
Voor informatie, advies en bemiddeling kunt u contact opnemen met het Klachtenloket-kinderopvang, bereikbaar via:

www.klachtenloket-kinderopvang.nl;
of telefonisch op werkdagen tussen 9 en 17 uur: 0900-1877

Werkwijze

onderstaande tekst is overgenomen van de geschillencommissie
Heeft u een klacht, dan kunt u deze het beste eerst bespreken met de verantwoordelijke persoon op de opvang.
Wanneer u er samen niet uit komt, is het raadzaam om de leidinggevende of de directie op de hoogte te stellen. Doe dit het liefst schriftelijk.
Betreft het een klacht die mogelijk ook voor andere ouders relevant is, dan doet u er verstandig aan om ook de oudercommissie van uw kinderopvang op de hoogte te stellen. De oudercommissie is echter geen klachtencommissie en kan uw klacht niet behandelen. Wel kan de commissie naar aanleiding van de klacht kijken naar het beleid van de organisatie.

Bent u niet tevreden over de manier waarop uw klacht binnen de opvang is behandeld?
Vreest u dat de situatie zich vaker zal voordoen of verwacht u dat het indienen van een klacht geen resultaat oplevert? In die gevallen kunt u gebruik maken van de externe klachtenprocedure. U kunt uw klacht melden bij het Klachtenloket Kinderopvang. Als u hiervoor kiest, zal een onafhankelijke medewerker van het klachtenloket uw klacht bekijken. Deze zal proberen uw klacht op te lossen via bemiddeling tussen u en de kinderopvangorganisatie.

Als dit niet lukt, of als de inschatting is dat de klacht niet via bemiddeling is op te lossen, kan de medewerker u mediation aanraden of kunt u de klacht indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen.

Voor het indienen van een klacht bij De Geschillencommissie (uw klacht wordt dan een geschil) moet u een bepaalde procedure volgen, lees daarover op de site van De Geschillencommissie. Van uw klacht een geschil maken, brengt bepaalde voordelen met zich mee. Zo komt er een onafhankelijke uitspraak, die duidelijkheid schept voor u en de opvang. Als de opvangorganisatie is aangesloten bij de Geschillencommissie is de uitspraak bindend voor beide partijen.

Lees meer hierover op de site van het klachtenloket kinderopvang.

Geef een reactie